Här har vi samlat information om de vanligaste frågorna som rör våra produkter.
Hittar du inte svaret du söker, ring kundtjänst på telefon 0480 - 49 10 14.
Monteringstid på verkstad, vad menar ni med det?
På de flesta av våra produkter finns det “Monteringstid på verkstad” angivet. Men vad innebär det egentligen?
Monteringstid är endast den tid som det tar att montera produkten på fordonet.
Tid för att köra in fordonet i verkstaden, hissa upp den med billyften, plocka fram verktyg, koppla in el, demontering av befintliga extraljus m.m är tid som INTE är inräknat .
Rostfria produkter
När det gäller rostfria produkter så är den angivna monteringstiden endast den tid det tar att montera själva produkten.
På produkter med infälld belysning som t.ex. DRL-LED, LED-ramper, arbetsbelysning, positionsljus eller liknande är aldrig elinstallationen inräknad.
Att montera belysning i befintliga fästen på t.ex. frontbågar eller takbågar är heller aldrig inräknat i angiven tid.
Kan jag få min produkt lackerad?
Självklart löser vi det, kontakta oss för exakt pris och leveransbesked.
Tänk på att produktens garanti påverkas, se våra köpvillkor.
Erbjuder ni montering av era produkter?
Vi har en egen verkstad och hjälper dig med montering av dina produkter. Kontakta oss om du vill boka en tid för montering.
Det saknas delar i monteringssatsen, vad gör jag?
Rostfri produkt tex frontbåge eller sidorör:
Ta kort på förstasidan på monteringsanvisningen så att stämpeln i överkant syns på kortet, samt ange vilken del som saknas eller är felaktig enligt innehållsförteckningen.
Skicka tagna kort och information via reklamationsformuläret: länk här
Flaklock eller flakrulle:
Ta kort på serienumret som återfinns på den etikett som är placerad på flakrullen eller flaklocket.
Jämför vilken del som saknas alternativt är felaktig, med installationsmanualen.
Skicka tagna kort och information via reklamationsformuläret: länk här
Jag har köpt en begagnad frontbåge men saknar monteringssats. Går den att köpa?
Kontakta KAMA för pris och leveransbesked.
Får jag reducerad självrisk vid kollision om jag har erat frontskydd monterat på min lastbil?
Flera av de största försäkringsbolagen i Sverige erbjuder reducerad självrisk vid kollision eller viltolyckor för lastbilar utrustade med frontskydd från KAMA. Kontakta ditt försäkringsbolag för att se vad som gäller.
Går det att registreringsbesiktiga fordonet med KAMAs rostfria frontbågar/extraljusbågar?
Ja, om du väljer en EU-certifierad frontbåge går det bra. Väljer du en annan frontbåge eller extraljusbåge går det inte att registreringsbesiktiga med produkten monterad på fordonet.
Är era rostfria produkter lagliga i annat land än Sverige?
Ja, EU-certifierad frontbåge är godkänd i hela EU. Övriga produkter kan vi inte garantera är lagliga.
Vad menar ni egentligen med Modellanpassat?
Samtliga rostfria frontbågar är modellanpassade vilket innebär att vi har designat och utformat bågen specifikt för just den bilmodellen och ingen båge är den andra lik. Det gör att de bågar vi producerar får en passform och stabilitet som andra tillverkares frontbågar inte kan matcha. Vi utgår alltid från att montera belysningsbågarna i fordonets befintliga fästpunkter för att slippa så mycket åverkan som möjligt på karossen.
Tekniska frågor
Här har vi samlat information om de vanligaste tekniska frågorna.
Hittar du inte svaret du söker, ring kundtjänst på telefon 0480 - 49 10 14.
När behöver jag använda CanBus enhet?
CanBus enhet används för att få rätt signal till extraljus/led-ramp vid installation, vanligtvis när fordonet är utrustat med LED- eller Xenonstrålkastare.
CanBus enheten tar reda på bilens helljussignal som är digital och omvandlar den till en analog signal som kan användas tillsammans med våra reläkablage.
Vi rekommenderar att en person med god kännedom inom fordonselektronik utför installationen för att säkerställa korrekt montering.
Mina DRL-LED ljus i frontröret fungerar bara ibland/inte alls?
Säkerställ att monteringen är utförd enligt monteringsanvisningen som följer med produkten.
Tänk på att DRL-ljusen följer bilens ljusautomatik vilket gör att de inte alltid lyser. Det är DRL-ljus, inte extraljus.
Positionslamporna i min rostfria produkt har slocknat, vad gör jag?
1. Beställ nya reservlampor från KAMA, finns i vitt, orange och rött.
2. Var noga med att inte dra åt skruvarna för hårt på de nya lamporna.
De ska dras åt med 0,2Nm och det följer med momentbrickor (transparent plast) som ska användas för att inte spräcka glaset.