• Inkl. moms
  • Exkl. moms

Allmänna Försäljningsvillkor Konsument

(gäller ej Återförsäljare)

Kama Produkter AB (“KAMA”)

FRI FRAKT VID KÖP ÖVER 1 900 KR*
* Undantaget flaksläde, frontskydd, flakinklädnad, rolltop, flaklock, flakkåpor, sidorör, frontrör (lastbil), takboxar och takkorg. Kunder utanför Sverige tillkommer separat frakt.
Gäller ej registrerade återförsäljare hos KAMA. Köpvillkor för återförsäljare finner du här ”Allmänna försäljningsvillkor (Återförsäljare)”.

Specialbeställda produkter och beställningsvaror
För beställningsvaror gäller ej ordinarie leveranstid. Vi lämnar ingen ångerrätt på specialbeställda produkter levererade till företag, till privatpersoner reserverar vi oss rätten att debitera en avgift på 1500 kr inkl moms (utöver eventuella fraktavgifter) vid avbeställning av en vara som tillverkas på beställning.

1. Leverans av din order
a) Leveranstid för en lagervara är normalt inom tre till fem arbetsdagar.
b) Leverans av varor sker genom samarbete med Schenker.
c) KAMA tar ej ansvar för eventuella förseningar till följd av oförutsedda händelser orsakade av Schenker.

OBS – För kunder utanför Sverige tillkommer frakt i separat faktura.

 

2. Skadade paket
a) Kund ansvarar för att reklamera synbart skadade paket/försändelser på plats till respektive Schenker-ombud. Inspektera alltid ditt paket innan du hämtar ut det.
b) För synbart skadade paket som ändå uthämtats, ansvarar KAMA ej för skadad produkt.
c) Vid dold skada som uppmärksammats först efter att paketet är uppackat, skall kund ta kontakt med respektive Schenker-ombud och göra en reklamation i efterhand.

3. Ej uthämtade paket
Paket som ej uthämtas av kund, debiteras kund fraktkostnad och returfraktkostnad samt hanteringskostnad för sändningen. Hanteringskostnaden är 495 kr inkl moms. För specialbeställda varor debiteras hela beställningen samt hanteringskostnad och returfraktkostnad.

4. Kundens ansvar
Kund tar själv ansvar för att förvissa sig om att inhandlad produkt passar och/eller är laglig till därför avsett fordon.

5. Villkor vid betalning via hemsida

Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får ej ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av KAMA överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Företagsfaktura

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Delbetala
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.

Kort
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

För mer info om Svea Ekonomi hänvisar vi till deras webplats.

6. Ångerrätt (Byte / Återköp / Avbeställning)
Enligt distansavtalslagen har du som privatkund 14 dagar ångerrätt och alltid minst 7 arbetsdagar. Detta gäller ej produkter som tillverkas på beställning, så kallade specialbeställningar.

Som företagskund har du ingen ångerrätt på specialbeställda produkter eller produkter som tillverkas på beställning.
För lagervaror har du 14 dagars ångerrätt från beställningsdatum. Vid ånger tillkommer returavgift för frakten.
Du måste alltid kontakta kundtjänst på KAMA innan en vara returneras. Vi hanterar endast avbeställning via fullt ifyllt returformulär som återfinns på www.kama.nu. Du är välkommen att kontakta oss för att få hjälp eller information. Men returansökan skall alltid ske via returformulär. Formuläret ska vara KAMA tillhanda senast 14 dagar efter det att varan erhållits. KAMA kontaktar kund senast 4 dagar efter mottagen returansökan.

KAMA godkänner ej produkter som returnerats till KAMA utan godkännande.

För att Produkten skall godkännas för retur gäller följande:
• Produkten är oanvänd och i nyskick samt oss tillhanda inom 10 arbetsdagar efter godkänd retur.
• Produktens originalemballage är oskadat. Om förpackningen är trasig godkänns inte returen.
• Emballaget är ej försett från Kunden med märkning som tex logotyp eller tejp.
• Eventuell monteringssats är oanvänd och i nyskick samt komplett.

7. Reklamationer
Innan ett garantiärende hanteras skall kund alltid kontakta KAMA och få ett godkännande. KAMA ansvarar inte för ingrepp och felsökningar som gjorts utan ett godkännande.
KAMA är skyldig att genom utbyte eller reparation, avhjälpa alla fel i produkten som beror på bristfälligheter i konstruktion, material eller tillverkning. KAMA:s ansvar omfattar inte fel som beror på av Köparen tillhandahållet material eller på av denne föreskriven eller specificerad konstruktion. KAMA svarar inte heller för fel eller skada som orsakats av produkternas oriktiga användning, eller av att köparen förändrat produkt eller av köparens oaktsamhet.
Klicka här för att komma till reklamationssidan!

8. Montering
Montering ingår ej i priset. Monteringshjälp via telefonsupport ingår ej. Vi hänvisar till medföljande monteringsanvisningar. Våra rostfria tillbehörsprodukter som exempelvis frontbågar, är modellanpassade för varje fordon, vilket gör att de endast passar på avsett fordon.
KAMA friskriver sig ifrån allt ansvar om våra monterings, justerings- eller bruksanvisningar ej har tillämpats.

9. Garanti
a) Vi lämnar funktionsgaranti på alla varor enligt svensk konsumentköplag. Garantitiden räknas från fakturans/kvittots datering.
b) Vi ansvarar inte för fel som uppkommit genom att varan har monterats på ett felaktigt sätt. Varan får ej ändrats från sitt ursprungliga utförande.
c) Vi kan på intet sätt ansvara för eventuella följder eller kostnader till följd av fordonstillestånd. Vi ersätter inte arbetskostnad i samband med garantiåtagande.

10. Tvist
Vid tvist där köparen är privatperson följer vi i regel Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer (ARN) och vid tvist mellan två eller flera företag avgörs detta som regel i domstol.

Du är alltid välkommen att kontakta oss med dina frågor.

Följ KAMA